Průměrný dělnický plat ve Škodě Auto patří k nejvyšším v republice (22 000 Kč) a vedení firmy navrhovalo jeho letošní zvýšení o 13 procent a tříprocentní růst do roku následujícího, pokud nedojde k inflaci. To není špatné. Odborům to ale bylo málo a šly do rizika: stávkou zneklidnily firmu, způsobily jí ztrátu, která bude mít za následek tlak na snižování zaměstnanců a promítne se do ceny výrobku. Krátkodobě dělníci možná vydělají, dlouhodobě to však bude nejspíš naopak.
Pokud dojde ke snižování stavů, propuštění dělníci ze Škodovky by mohli najít práci v nové montovně jihokorejské automobilky Hyunday, ale Korejci jsou jak známo šetrní a těžko jim nabídnou výrazně lepší podmínky. Dělníci mohou jít také pracovat jinam do Evropy, jako například jejich slovenští kolegové. Že by však na ně třeba v Anglii čekali s otevřenou náručí, to jim nikdo nezaručí. Pracovat v cizině není žádný med.
Pokud se projeví tlak odborů v růstu ceny automobilů, není to už vůbec žádná výhra. Konkurence je obrovská a počítá se každá tisícovka. Škodovka sice má na našem trhu výsadní postavení, není však neotřesitelné a věci se mohou rychle změnit.
Podle informací z tiskové konference, která před chvíli skončila, došlo sice mezi odboráři a zaměstnavatelem k dohodě, odbory však nevyjednaly nic moc navíc, co by už jim nebylo nabídnuto. Proč tedy hrozily stávkou? Jedno vysvětlení by tady bylo.
Důležitým motivem pro pořádání stávek je totiž ospravedlnění vlastní existence a potřebnosti odborářů. A kdy jindy o sobě dát silně vědět, když ne v případě mladoboleslavské Škodovky. Tuto stávku lze chápat jako chytrou PR kampaň odborářů. I když nakonec nic navíc nevybojovali, jejich význam v očích veřejnosti přesto stoupne. A když se v budoucnu začne třeba propouštět kvůli vysokým nákladům a nekonkurenceschopnosti, svalí se veškerá vina na zaměstnavatele.